Home » Blog | Nieuws » Nieuwtjes & Tips » 9 Tips om te starten met een gezonde levensstijl

9 Tips om te starten met een gezonde levensstijl

Starten met een gezonde levensstijl kan zeker in het begin wel even wennen zijn. Nieuwe gewoontes aanleren is namelijk niet makkelijk. Ik geef je een aantal tips zodat jij een goede start kan maken met jouw verantwoorde, nieuwe levensstijl!


Schrijf je doelen op

Waarom wil jij werken aan een gezonde levensstijl? Wil je je bijvoorbeeld gezonder en fitter voelen, of graag weer die ene spijkerbroek passen? Door je doel goed voor ogen te houden blijf je gemotiveerd. Plak bijvoorbeeld een post-it met jouw doel op een plek waar je vaak komt of hang die spijkerbroek op in de kamer zodat jij iedere dag herinnerd wordt aan het feit waarvoor je dit allemaal doet.

Plannen
Voorbereiding is het halve werk. Plan je eetmomenten in voor de volgende dag, zo kom je veel minder snel in de verleiding om naar iets ongezonds te grijpen. Kijk ook eens wat verder vooruit. Welke avonden heb je weinig tijd? En wanneer heb je een lunch voor onderweg nodig? Door een weekmenu samen te stellen kom je niet voor verrassingen te staan en kun je ervoor zorgen dat je alle boodschappen voor de aankomende week in huis hebt.

 


Extra groente
Leer jezelf aan om meer groentes te eten. Hoe meer groenten, hoe beter. Probeer lekker te variëren en kies bijvoorbeeld niet iedere dag voor komkommer of tomaat Niet alleen bij de avondmaaltijd maar ook tijdens de lunch en zelfs bij het ontbijt kun je groente toevoegen aan je maaltijd. Wat dacht je bijvoorbeeld van een roerei met spinazie en champignons om de dag mee te beginnen?

Maat houden
Maak afgepaste porties, of schep maar één keer op. Laat de pannen in de keuken staan, dit voorkomt dat je onnodig nog een keer extra opschept. Ga bij jezelf na of je nog wel echt honger hebt. Vaak scheppen je nog extra op omdat er nog over is en merk je pas later dat je eigenlijk al vol zit.

 

Kook dubbele porties
Zijn de momenten dat je laat thuis bent en geen zin meer hebt om te koken vaak de momenten waarop je grijpt naar iets makkelijks of ongezonds?
Zorg dat je voorbereid bent en kook alvast een extra portie voor de dagen dat je laat thuis bent of geen tijd hebt om te koken. Zo hoef je niet meer na te denken over wat je gaat eten en ben je verzekerd van een gezonde maaltijd.

 

Let op je vochtinname
Op hoeveel glazen water zit jij per dag? Tel eens hoeveel glazen water jij dagelijks drinkt. Een groot glas water bevat ongeveer 250 ml. Kom jij dagelijks uit op 1,5 tot 2 liter?

Neem bijvoorbeeld een halfuur voor je maaltijd een glas water. Dit zorgt ervoor dat je maag meer gevuld is waardoor je sneller verzadigd bent. Sowieso een goede tip, heb je het idee dat je trek hebt? Neem dan eerst eens een glas water of kop thee. Water vult goed en misschien had je stiekem gewoon dorst in plaats van honger. Je hersenen vinden het namelijk nogal eens lastig om dorst en honger van elkaar te onderscheiden.

 

Meer bewegen
Beweging zorgt niet alleen voor het verbranden van meer calorieën, je voelt je er ook een stuk beter door. Je hersenen maken namelijk een geluksstofje aan. Extra bewegen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Neem ’s avonds na het eten even een frisse neus door een half uurtje te gaan wandelen of ga in het weekend lekker het bos in. Probeer minstens 3 tot 4 keer per week zo’n 30 minuten te bewegen. 

 

Zoek andere gewoontes 
Zet jij bij ieder kopje koffie de koekjestrommel op tafel? Of ben je gewend om ’s avonds op de bank te kruipen met een zak chips? Ga eens na hoe je op dit soort momenten kunt genieten van iets anders dan eten. Verwen jezelf bijvoorbeeld met een leuk tijdschrift voor ’s avonds op de bank, of ga lekker in bad, maak een wandeling of bel een vriendin om bij te kletsen tijdens je koffiemomentje.

Vertel het tegen anderen.
Gestart met een nieuwe levensstijl? Deel dit met je omgeving! Doordat je familie, vrienden en collega’s hiervan op de hoogte te stellen, kunnen ze hier ook rekening mee houden. Wanneer jouw omgeving weet waarmee je bezig bent en weet wat jouw doel is zullen ze je minder snel iets aanbieden of opdringen, en geloof me dat maakt het een stuk gemakkelijker! Daarnaast vormt het ook een stok achter de deur. Je wil immers niet tegen iedereen zeggen dat je er weer mee gestopt bent.


«   »