Home » Blog | Nieuws » Afslank & Gewichtsbehoudtips » 10 tips om verantwoord te gourmetten

10 tips om verantwoord te gourmetten

Tijdens de feestdagen wordt het gourmetstel weer massaal tevoorschijn gehaald. Ideaal want niemand hoeft uren in de keuken te staan, en er is voor ieder wat wils.
Gezellig met zijn allen rondom de tafel en je eigen maaltijd bereiden. Een feestje voor de kinderen en ideaal als je op je gewicht let of aan het afvallen bent. Gourmetten is namelijk een prima manier om leuk, lekker en verantwoord eten. Een avondje zorgeloos en verantwoord genieten samen met vrienden en familie dus!

10 tips om verantwoord te gourmetten:

  1. Kies voor magere vleessoorten of ongepaneerde vis.
  2. Koop los vlees en geen kant-en-klare gourmetschotels. In kant-en-klare gourmetschotels zitten veelal de vettere vleessoorten met marinades of paneermiddel. Door zelf los vlees te kopen kun je dit voorkomen.
  3. Maak spiesjes vlees op saté prikkertjes met bijvoorbeeld stukjes kip.
  4. In gourmet pannetjes kun je ook groenten bakken. Denk bijvoorbeeld aan courgette, champignon, tomaat, paprika, broccoli, boontjes, aubergine etc.
  5. Moet je (te) lang wachten tot dat je vlees of vis gaar is, zet dan ook snackgroenten op tafel zoals paprika, tomaatjes, wortel, bleekselderij, radijsjes en komkommer. Deze groenten zijn lekker om zo op te eten of om te dippen in een zelfgemaakte pesto, hummus en/of tzatziki.
  6. Zet een grote salade op tafel. Groenten zorgen ervoor dat je sneller verzadigd bent, waardoor je minder eet van het onverantwoorde.
  7. Pas op met de kant-en-klare sauzen. Deze bevatten meestal onnodig veel calorieën, suiker, zout en vet. Een verstandigere keuze is om zelf je sausjes te maken. Je kunt bijvoorbeeld je eigen tzatziki maken van Griekse yoghurt, geraspte komkommer, knoflook en wat peper en zout.
  8. Probeer zoveel mogelijk brood achterwege te laten. Wil je toch graag brood, kies dan zo veel mogelijk voor de volkoren variant. Spreek van te voren met jezelf af hoeveel stukjes brood je eet en zet het brood pas op tafel als iedereen aan tafel zit. Je kunt natuurlijk ook de meerzaden bolletjes van PowerSlim in stukjes snijden.
    Tip: besmeer de broodjes met olijfolie en knoflook en leg voor 5-10 minuutjes in de oven.
  9. Wees zuinig met de hoeveelheid vet om je gourmetstel in te smeren. De meeste gourmetstellen hebben een goede antiaanbaklaag, waardoor een klein beetje boter of olie voldoende is.
  10. Tijdens de feestdagen wordt vaak alcohol gedronken. Als dorstlesser bevatten alcoholhoudende dranken echter veel calorieën. Kies daarom voornamelijk voor water bij het eten. Je kunt water meer smaak geven door een karaf te vullen met water, fruit, groenten en/of kruiden. Bijvoorbeeld water met citroen, komkommer en munt.


Eet smakelijk!


 »